Francesc Blasi Vallespinosa: un model de fotoexcursionista - Cultura i Paisatge

Francesc Blasi Vallespinosa: un model de fotoexcursionista

Francesc Blasi Vallespinosa (1872-1949) un model de fotoexcursionista

Obteniu actualitzacions en temps real directament al vostre dispositiu, subscriu-vos ara.

La segona planta del Museu de Valls, ens ofereix una magnífica exposició que mostra més de cinc-centes fotografies de l’important llegat fotogràfic de Francesc Blasi Vallespinosa (Valls,1872- Barcelona,1949).

De les imatges de l’exposició en volem destacar tres apartats essencials, que creiem que els nostres lectors sabreu valorar: l’un dedicat a imatges del Monestir de Poblet abans, durant i després de la intervenció d’Eduard Toda, que també hi apareix; un altre on es veu una esplèndida selecció d’una quarantena de fotografies de patrimoni religiós desaparegut a la Guerra Civil (1936-1939) sobretot de l’Alt Camp i comarques veïnes; i tot un pany de paret dedicat a un centenar de fotografies de Valls, i un altre centenar dels Xiquets de Valls d’entre els anys 1940-1948, bona part d’elles inèdites.

Només per aquest motiu ja valdria la pena perdre una hora a aquesta magnífica exposició. Però no s’acaba aquí. L’exposició ens atansa la singularitat dels personatges amb un arbre genealògic i una cronologia vital per fer-nos notar que va ser “un personatge polièdric que va destacar com a excursionista, fotògraf, viatger, publicista, mecenes, impulsor del cinema amateur, apassionat pel patrimoni arquitectònic religiós, i un gran enamorat de la cultura popular”. Com a mostra de la singularitat de Blasi Vallespinosa, hi podem veure tot un viatge a Terra Santa, de 1925, amb precisió fotoperiodística, d’una sensibilitat i bellesa que ens demostra l’extraordinària categoria del personatge homenatjat.

Francesc Blasi Vallespinosa, havia nascut a Valls, però es va formar a Barcelona, on va destacar com a industrial del sector de les gomes i el cautxú, sense deslligar-se mai de la seva ciutat natal, on va comprar una masia que freqüentava assíduament. En vida va treballar intensament per la ciutat de Valls, com a mecenes de diversos i importants projectes. El seu assaig Els castells dels Xiquets de Valls (1934, 1948, 1997), publicat l’any 1934 és una referència obligada per al món casteller. També, des d’una altra perpectiva, volem deixar constància que, el 1928, va publicar una Guia de Poblet i Santes Creus, i el 1933 un estudi sobre els Santuaris Marians de la diòcesi de Tarragona.

A la seva mort va deixar els fons necessaris per crear la Fundació Francesc Blasi Vallespinosa, l’actual Fundació Ciutat de Valls. Així mateix, va donar la seva col·lecció d’art al Museu de Valls, formada per una vintena d’obres, entre olis i peces de ceràmica.

L’exposició, Francesc Blasi Vallespinosa (1872-1949) un model de fotoexcursionista, comissariada per Jep Martí, arxiver i investigador de la història de la fotografia, ha estat organitzada pel Museu de Valls, la Fundació Ciutat de Valls, el Centre Excursionista de Catalunya i l’Arxiu Municipal de Valls, i es podrà veure fins al 6 de gener de 2026.

Francesc Blasi Vallespinosa (1872-1949) un model de fotoexcursionista
Francesc Blasi Vallespinosa (1872-1949) un model de fotoexcursionista

Obteniu actualitzacions en temps real directament al vostre dispositiu, subscriu-vos ara.