Cultura Medieval a Montblanc - Cultura i Paisatge

Cultura Medieval a Montblanc

Obteniu actualitzacions en temps real directament al vostre dispositiu, subscriu-vos ara.

El curs de cultura medieval D’art i d’argent. Montblanc, paisatge artístic d’una vila reial (segles XIV i XV) organitzat pels Amics de l’Art Romànic, societat filial de l’Institut d’Estudis Catalans ha dut a Montblanc, per segon any consecutiu, unes magnífiques jornades que han aplegat un centenar d’alumnes a les set conferències que la Dra. Francesca Español ha preparat amb set ponents de reputació demostrada.

La presentació va anar a càrrec del president de l’entitat Joan Valero Molina i de la directora del Curs, Francesca Español Bertran, que van estar honorats per la presència de l’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó Balanyà, que va aprofitar per recolzar la iniciativa, felicitar els estudiosos i obrir la Vila Ducal als estudiants vinguts d’arreu de Catalunya.

El títol i la temàtica de les ponències prometien un viatge per la vila reial de Montblanc de la mà de diversos artistes medievals montblanquins, d’altres que s’hi establiren i d’alguns que hi van venir a treballar: un passeig pels segles XIV i XV de la mà de les obres i de la documentació que s’ha conservat.

Va començar la professora de la URV, Maria Bonet Donato, parlant de les ciutats i viles reials a la Catalunya Medieval i de la relació que tenien amb el rei i entre els nobles i naturalment de les Corts Catalanes, cosa que no té parangó ni a Castella ni a València ni a l’Aragó. L’historiador local, Jaume Felip Sánchez, va parlar dels magistri operis ecclesie constructors de Santa Maria la Major de Montblanc entre els segles XIV i XV, repassant un bon nombre d’artistes que s’hi implicaren entre els quals destacà: Reinard des Fonoll, Pere Cirol, Pere Perull, Pere Joan, Pau Martí Miró i Agustí Pujol el Vell, entre altres. Per acabar la primera jornada, el professor de la UAB, Josep M. Vila Carabasa, gran coneixedor de l’arqueologia montblanquina, va fer una anàlisi de la construcció del recinte emmurallat de Montblanc al segle XIV.

Maria Bonet ©AAR2023
Jaume Felip ©AAR2023
Josep M Vila ©AAR2023

La segona jornada l’encetà el professor de la UB, Valentí Gual Vilà amb una ponència sobre la jurisdicció de la senyoria de Poblet, tema que despertà nombroses preguntes entre les persones inscrites al Curs. La professora de la UB i directora del Curs, Francesca Español Bertran, va fer un repàs notabilíssim i precís sobre els artífexs que van viure i treballar a Montblanc i a la Conca de Barberà durant els segles XIV i XV, i el perfil i biogràfic d’alguns prohoms rellevants que van promoure la seva activitat artística. Hem de destacar l’interès que va despertar entre els assistents la nombrosa llista d’obres d’art montblanquines que es troben en museus internacionals. L’acadèmic, historiador, i exdirector de l’Arxiu Nacional de Catalunya, Josep M. Sans Travé va lloar la figura del protonotari montblanquí Jaume Conesa i la seva importància a la Cort de Pere el Cerimoniós i sobretot el seu paper com a normalitzador de la llengua catalana al segle XIV. N’estem segurs que aquesta conferència serà l’embrió d’altres estudis que veurem pròximament. I finalment, el president d’AAR, Joan Valero Molina amb la seva conferència Venguts de fora va fer un repàs per la presència d’artífexs al·lòctons a Montblanc i a la Conca de Barberà que completà el repàs de l’objectiu de la jornada de parlar de la importància de Montblanc com a centre de producció i divulgació artística entre els segles XIV i XV.

Valentí Gual ©AAR2023
Francesca Español ©AAR2023
Josep M Sans Travé ©AAR2023
Joan Valero ©AAR2023

El tercer dia va ser un treball de camp a Santa Coloma de Queralt, rebuts per l’alcalde Josep Corsellas i per la regidora de cultura Mercè Ballabriga que van posar a l’abast del Curs tots els monuments medievals de la vila, on els més de cent inscrits al curs van poder veure els treballs dels artistes que s’havien estudiat a Montblanc el dos dies anteriors. La visita a l’arquitectura i a l’art moble de l’església de Santa Coloma de Queralt va propiciar el diàleg al voltant dels vitralls gòtics i al retaule de Sant Llorenç de l’escultor Jordi de Déu; la portalada i el magnífic sepulcre masculí i femení dels Queralt que es conserva a l’interior de l‘antic convent mercedari de Bell-lloc, amb una notable explicació de la Francesc Español sobre un ritual dels funerals medievals consagrat als membres de l’estament militar conegut com a “córrer les armes” esculpit en el sarcòfag colomí. La visita al castell dels comtes de Santa Coloma posà el punt i seguit a una completa jornada de cultura medieval.

Castell dels comtes de Santa Coloma ©AAR2023
Santa Coloma de Queralt ©AAR2023
Santa Maria de Bell-lloc a Santa Coloma de Queralt ©AAR2023
Santa Coloma de Queralt, 2023 © Amics de l'Art Romànic.

A la tarda, a les dependències de l’antic convent de Sant Francesc de Montblanc, el jove músic montblanquí, Sasha Amorós (Montblanc, 2008) estudiant a l’Escola Central de Música i Acadèmia d’Interpretació Artística de Moscou, va oferir un concert de violí amb obres de Bach, Telemann, Paganini, Rodion Shchedrin, Alfred Schnittke, Miklós Rózsa, una variació del Cant dels Ocells de Pau Casals per a violí, i un emotiu moment en què dedicà a l’exalcalde de Montblanc Josep Andreu una peça composta per ell mateix com unes variacions de la popular nadala A vint-i-cinc de desembre.

Totes i tots els assistents al curs van posar una nota alta tant a les ponències com a l’organització. Montblanc pot presumir de ser la seu d’un dels cursos de cultura medieval més important del nostre país.

Sasha Amorós ©AAR2023

Obteniu actualitzacions en temps real directament al vostre dispositiu, subscriu-vos ara.