Per cinquè any consecutiu la revista Cultura i Paisatge dona suport al V Curs de Cultura Medieval que organitza l’associació Amics de l’Art Romànic, filial de l’Institut d’Estudis Catalans a la vila ducal de Montblanc, els dies 21, 22 i 23 d’agost de 2026.
El Curs de Cultura Medieval s’ha consolidat com l’activitat cultural més rellevants de la Ruta del Cister, pel que fa a l’estudi i divulgació de la cultura medieval. Durant tres dies, la vila ducal de Montblanc acull, a la Sala de les Corts Catalanes de l’antic convent de Sant Francesc, les conferències programades, al voltant del tema que les uneix.
Enguany, però, el curs s’iniciarà amb un homenatge a la memòria del Dr. Josep Maria Sans Travé, traspassat recentment, i que ha estat col·laborador del certamen medieval.
Aquest any el curs està dedicat a «Del Cister als ordes mendicants. Comunitats femenines a la Catalunya Nova al llarg dels segles medievals». Consta de set conferències -quatre divendres i tres diumenge- una visita comentada a Vallbona de les Monges, i la presentació del llibre «Poblet, un monestir cistercenc al servei de la monarquia» a la Sala Noble del Palau Alenyà, seu del Consell Comarcal de la Conca de Barberà; d’un tast de vis DO Conca de Barberà i, finalment, d’un concert de música medieval.
L’any passat van ser més de 100 persones, vingudes d’arreu de Catalunya, que es van desplaçar i sojornar a Montblanc i municipis veïns. A banda d’una bona excusa per conèixer la cultura medieval en profunditat, el curs representa un prestigi per les nostres comarques i una promoció que cal reconèixer. La nostra col·laboració consisteix a obsequiar, a totes les persones inscrites al curs, amb un exemplar del número 18 de Cultura i Paisatge.
Amics de l’Art Romànic
V CURS DE CULTURA MEDIEVAL
21, 22 i 23 agost de 2026
Del Cister als ordes mendicants. Comunitats femenines a la Catalunya Nova al llarg dels segles medievals
L’assentament a la Catalunya Nova dels cistercencs, els hospitalers i, més enllà, dels mendicants, va comptar amb el patrocini de la reialesa i dels integrants de l’estament nobiliari. La mateixa salvaguarda també va emparar les fundacions femenines d’aquests ordes. Vallbona de les Monges, Alguaire, Vallsanta, Santa Clara de Montblanc… foren l’aixopluc de moltes dones, entre les quals les aristòcrates que havien quedat al marge de les estratègies matrimonials, i les que un cop vídues perseguien gaudir d’un recer acollidor entre les de la seva estirp fins a l’hora de la mort. Aquestes fundacions, sovint de caràcter familiar, van donar visibilitat als llinatges arrelats al territori on es van implantar. Les monges que en formaven part foren promogudes a l’abadiat i els membres del clan empraren tota mena de recursos a favor del que s’ha denominat l’economia de la salvació.
Les capelles funeràries i els sepulcres monumentals destinats a custodiar les seves despulles ho certifiquen. Al llarg del temps, aquests escenaris d’espiritualitat van aplegar senyorius territorials de diversa magnitud. Es van anar configurant arquitectònicament. Atresoraren mobiliari litúrgic afí a les devocions que hi van arrelar, i es van proveir dels còdexs necessaris per al desenvolupament decorós del culte. Aquestes qüestions convoquen al debat; més precisament, al que s’articula a l’entorn dels estudis de gènere, una perspectiva que indaga sobre la dona, en particular sobre aquella que va viure en comunitat a l’època medieval.
————————————-
DIVENDRES, 21 D’AGOST
Montblanc. Sala de les Corts Catalanes de l’antic convent de Sant Francesc
11,00 h – Benvinguda i inauguració del curs:
Il·lm. Sr. Marc Vinya, alcalde de Montblanc
Sr. Sergi Olivan, regidor de cultura de l’Ajuntament de Montblanc
Dr. Joan Valero, president d’Amics de l’Art Romànic
Dra. Francesca Español, directora científica del curs
11,30 h – Dr. Josep M. Sans Travé In memoriam
A càrrec de l’Hble. Sr. Joan M. Pujals i Vallvé, filòleg i conseller de la Generalitat entre 1992 i 1999, i del Sr. Josep M. Rovira i Valls, director de la revista Cultura i Paisatge
12,00 h – “Menyspreant la pompa i els plaers del món”
Reflexions sobre el monacat femení a l’època medieval
Dra. Karen Stöber, Universitat de Lleida
13,00 h – Vallbona i Vallsanta: recers familiars de devoció cistercenca a la Catalunya Nova
Dra. Francesca Español Bertran, Universitat de Barcelona-AAR
14,00 h Dinar
16,30 h – Les hospitaleres a Sixena i Alguaire medieval. Una mirada de gènere
Dra. Maria Bonet Donato, Universitat Rovira i Virgili
17,30 h – L’escola monàstica de Santa Maria de Vallbona: litúrgia i música
Dra. Marga Mingote Álvarez, Universitat Rovira i Virgili
18,30 h Debat
————————————-
DISSABTE, 22 D’AGOST
Vallbona de les Monges
9,30 h – Visita comentada al monestir de Santa Maria de Vallbona, a càrrec de la Dra. Francesca Español i el Dr. Joan Valero
Aforament limitat a 100 persones
14,00 h Dinar
Montblanc.
Sala Noble del Palau Alenyà, seu del Consell Comarcal de la Conca de Barberà
(c/ Sant Josep, 18, Montblanc)
17,00 h – Presentació del llibre: Poblet, un monestir cistercenc al servei de la monarquia
Benvinguda a càrrec del Sr. Joan Canela, president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, i de la Sra. Núria Forn, consellera de Cultura del Consell Comarcal de la Conca de Barberà
Presentació del llibre a càrrec del Sr. Josep Poblet Tous, president del Consell Social de la URV i de la Fundació Reial Monestir de Santa Maria de Poblet.
18,30 h – Tast de vins del Celler Rendé Masdeu, a la mateixa seu del Consell Comarcal de la Conca de Barberà
Aforament limitat
————————————-
DIUMENGE, 23 D’AGOST
Montblanc. Sala de les Corts Catalanes de l’antic convent de Sant Francesc
10,30 h – Culte i devoció mariana als claustres conventuals femenins
Dra. Marta Crispí Canton, Universitat Internacional de Catalunya
11,30 – 12,00 h Pausa per a cafè
12,00 h – Imago et devotio. El monestir de Santa Maria de la Serra a l’època medieval
Sr. Jaume Felip Sánchez, investigador
13,00 h – Darrere els murs del claustre. Promoció artística femenina a la Catalunya medieval
Dr. Joan Valero Molina, AAR
14,00 h – Debat i conclusions del curs
14,30 h Dinar
17,00 h – Concert de cloenda
“SO NÚ”. Del gregorià als romanços sefardites, del cant dels trobadors a les melodies d’arrel mediterrània, a càrrec del Sr. Arturo Palomares, historiador de l’art i intèrpret
————————————-
Places limitades
Inscripció gratuïta a: aar.iec.junta@gmail.com

Llegiu, també:
ELS CURSOS DE CULTURA MEDIEVAL DE L’AAR A MONTBLANC
Per Joan Valero Molina · President d’Amics de l’Art Romànic
Article publicat a l’edició en paper de la revista Cultura i Paisatge a la Ruta del Cister, número 18
